Pusat Penyelidikan Genetik Perubatan Dan Perubatan Regeneratif (GRMRC) | FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN
» PENYELIDIKAN » Pusat Penyelidikan » Pusat Penyelidikan Genetik Perubatan dan Perubatan Regeneratif (GRMRC)

Pusat Penyelidikan Genetik Perubatan dan Perubatan Regeneratif (GRMRC)

Lawati Kami di grmrc.org

• Dr Ling KH (Michael)
  • Dr Norshariza Nordin
  • Dr Lai Mei I
  • Dr. Suresh Kumar
  • Dr. Mok Pooi Ling (Rachel)

SINOPSIS

Bidang Genetik Perubatan adalah salah satu bidang khusus di Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, UPM. Dengan peningkatan kadar pesakit genetik yang tinggi di Malaysia, masalah ini perlu ditangani melalui penyiasatan mekanisme kejadian penyakit, dan seterusnya ke arah pembangunan strategi rawatan yang khusus. Kumpulan Perubatan Genetik berusaha untuk mengkaji mekanisme genetik, termasuk asas genetik penyakit manusia, dan berusaha untuk meningkatkan pengetahuan tentang penentu genetik yang biasa bagi penyakit-penyakit terpilih untuk menghasilkan strategi terapeutik molekular atau selular yang berkesan.

PENGENALAN

Gangguan genetik adalah penyakit yang disebabkan oleh anomali dalam gen individu. Keabnormalan boleh terdiri daripada mutasi kecil dalam satu gen (contohnya Thalassemia, Cystic Fibrosis), ataupun penambahan atau kehilangan keseluruhan kromosom atau set kromosom (misalnya Down Syndrome). Di samping itu, mutasi dalam pelbagai gen, yang boleh dipengaruhi oleh penyebab alam sekitar, boleh membawa kepada perkembangan gangguan pelbagai faktor (contohnya Kanser, penyakit jantung). Gangguan ini mungkin atau mungkin tidak diwarisi. Ada yang diturunkan daripada gen ibu bapa, tetapi yang lainnya adalah disebabkan oleh mutasi baru dalam gen pesakit.

Telah dianggarkan bahawa terdapat lebih daripada 6,000 penyakit yang boleh disebabkan oleh mutasi gen tunggal sahaja, dan hampir satu kanak-kanak daripada setiap 200 kelahiran mungkin akan mengalami penyakit seperti distrofi otot, talasemia, atau haemofilia, dan sebagainya. Bersama dengan fakta bahawa kejadian diagnosis gangguan genetik pada kelahiran adalah 1% setahun, ianya menjadi penunjuk yang jelas bahawa penyakit genetik merupakan masalah kesihatan yang utama. Kerana kelazimannya yang tinggi, gangguan genetik juga memberi beban ekonomi yang besar, bukan sahaja kepada individu yang terjejas dan keluarga mereka, tetapi juga kepada komuniti dan negara.

Oleh itu, keperluan untuk mengkaji mekanisme genetik yang boleh membawa kepada perkembangan penyakit genetik, dan penerokaan ke dalam pembangunan strategi terapeutik di peringkat molekul dan selular adalah penting untuk membolehkan pengamal perubatan menangani masalah genetik dengan berkesan - untuk kebanyakan penyakit yang sehingga kini, tiada jalan penyelesaian.

Ini telah membawa kepada penubuhan Kumpulan Genetik Perubatan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM. Skop Genetik Perubatan merangkumi jenis penyakit genetik terpilih, penggunaan teknik penyelidikan yang terkini dan teknologi yang baru, untuk mengkaji dan mencari sasaran molekul atau selular yang baharu untuk penyakit genetik.

Bidang penyelidikan utama kami termasuk:

• Genetik Kanser - dengan tumpuan kepada Kanser Payudara (Prof Rozita Rosli) dan Sel Stem Kanser (Dr. Chau De Ming)
  • Neurobiologi (Dr Michael KH Ling & Dr Cheah Pike See)
  • Teknologi Sel Stem - memberi tumpuan kepada sel stem embrionik, neuron, pranatal dan mesenchymal (Prof Madya Dr Rajesh Ramasamy, Prof Madya Dr Sharmili Vidyadaran, Prof Madya Dr Thilakavathy Karuppiah, Dr Norshariza Nordin, Dr. Suresh Kumar, Dr. Mok Pooi Ling).
  • Terapi Gen - dengan penekanan khusus pada penyakit-fasa thalassemia (Dr Lai Mei I) dan paru-paru (Dr Syahril Abdullah).

Antara salah satu aspek yang paling inovatif di dalam bidang penyelidikan kami adalah integrasi silang disiplin. Terdapat banyak interaksi antara semua bidang penyelidikan, yang dimangkinkan oleh para saintis yang muda, bertenaga dan mampu, dengan kawasan ruang penyelidikan, kemudahan dan peralatan yang kondusif di Makmal Genetik Perubatan, di Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, UPM. Walaupun saintis bekerja dalam bidang penyelidikan silang, mereka berkongsi pengetahuan dan kepakaran bersama dalam penerapan teknologi semasa seperti teknik molekul, genomik, proteomik, metabolomik, epigenomik, kejuruteraan genetik dan model haiwan transgenik.

KEKUATAN

1. Ahli-ahli kumpulan telah bekerja bersama selama lebih dari 10 tahun dan telah membangun hubungan kerja yang rapat.
  2. Kumpulan ini terdiri daripada kebanyakan penyelidik muda (di bawah umur 40 tahun). Ini akan menjamin kelestarian penyelidikan untuk tahun-tahun akan datang.

iii. Walaupun kebanyakan penyelidik masih muda, kami sering kali menerbitkan jurnal kedudukan tertinggi dan jisim kesan tinggi (IF). Sejak penubuhan kumpulan ini, kami telah mengumpulkan kira-kira lebih daripada 140 JIKA. Tiga penyelidik kami telah menerbitkan jurnal dengan IF lebih dari 10.

1. Semua penyelidik kami sama ada belajar atau melakukan kerjasama penyelidikan di universiti terkenal di dunia. Ini termasuk Universiti of Cambridge, Universiti of Oxford, Indiana Universiti, Universiti of Edinburgh, Universiti of Adelaide dan Imperial College London. Para penyelidik masih mempunyai gabungan kuat dan telah membangunkan kerjasama kerja khas dengan institusi tersebut.
  2. Makmal umum kami (Makmal Genetik Perubatan) telah diiktiraf sebagai makmal yang dapat memenuhi keperluan penyelidikan khusus.
  3. Kumpulan ini sangat berstruktur dan teratur. Ini terbukti dengan perkembangan laman web makmal kami: http://medic1.upm.edu.my

vii. Tiga ahli kumpulan ini mempunyai pengalaman bekerja dan mengekalkan tikus transgenik.

viii. Empat saintis ditempatkan di makmal untuk memastikan pemantauan yang rapat terhadap kemajuan penyelidikan.

PENCAPAIAN

Sehingga Ogos 2011

1. Jumlah yang Diterbitkan artikel peer-reviewed: 89
  2. Jumlah buku / bab yang diterbitkan dalam buku: 4
  3. Jumlah artikel yang diterbitkan tidak diteliti: 31
  4. Jumlah paten yang diperoleh (atau digunakan): 2 (2)

1. Artikel / manuskrip yang diterbitkan selama 3 tahun yang lalu.

1) Molouki A, Hsu YT, Jahanshiri F, Abdullah S, Rosli R, Yusoff K (2011). Protein matriks (M) virus penyakit newcastle terikat dengan bax manusia melalui domain BH3nya. Virol J. 2011 3 Ogos; 8: 385. (JIKA: 2.55)

2) Ling KH, Brautigan PJ, Hahn CN, Daish T, Rayner JR, Cheah PS, Raison JM, Piltz S, Mann JR, Mattiske DM, Thomas PQ, Adelson DL dan Scott HS. (2011). Analisis penjujukan dalam otak tetikus yang sedang berkembang mendedahkan mikroRNA novel. BMC Genomics, 12 (1): 176. (IF: 4.21)

3) Lai MI, Ramasamy R, Wendy WY, Nordin N, Rosli R, Veerakumarasivam A dan Abdullah S. (2011) Kemajuan dalam Strategi Pemrograman untuk Penjanaan Sel Stem Pluripotent Terinduksi. Jurnal Pengeluaran Semula dan Genetik. 2011 Mac 9. (JIKA: 1.253)

4) Ling KH, Hewitt CA, Beissbarth T, Hyde L, Cheah PS, Smyth GK, Tan SS, Hahn CN, Thomas T, Thomas PQ, Scott HS. (2011). Peraturan spasi-temporal mengenai pelbagai tindak balas bertindih dan transkrip antiseptik semulajadi di lokus gen Nrgn dan Camk2n1 semasa kortikogenesis cerebral tetikus. Cerebral Cortex, 21 (3): 683-697. doi: 10.1093 / cercor / bhq141. (JIKA: 6.979)

5) Tee LK, Ling CS, Chua MJ, Abdullah S, Rosli R, Chowdhury EH. (2011). Pemurnian DNA plasmid multimerik yang aktif secara transkripsi yang menggunakan detergen zwitterionic dan zat karbonat apatite nano. Plasmid. 2011 Mac 16. (JIKA: 1.82)

6) Ravoof TBSA, Crouse, KA, Tahir MIM, Rosli R, Watkin DJ dan Bagaimana FNF. (2011) Sintesis, pencirian dan aktiviti biologi 2-Methylbenzyl 2- (dipyridin-2-yl methylene) hydrazinecarbodithioate. Jurnal Crystallography Kimia, 41 (4): 491-495. (JIKA: 0.666)

7) Mahmoodian H, Marhaban MH, Abdul Rahim R, Rosli R dan Saripan I. (2011). Menggunakan perlombongan peraturan persatuan fuzzy dalam klasifikasi kanser. Australasian Sains Fizikal dan Kejuruteraan dalam Perubatan, doi: 10.1007 / s13246-011-0054-8. (JIKA: 0.709)

8) Molouki, A., Hsu, YT, Jahanshiri, F., Rosli, R. & Yusoff, K. (2010) Penyakit virus penyakit Newcastle menggalakkan pengagihan semula Bax kepada mitokondria dan kematian sel dalam sel HeLa. Intervirologi 53, 87-94. (JIKA: 1.756)

9) Ravoof TBSA, KA Crouse, Tahir MIM, Bagaimana FNF, Rosli R dan Watkin DJ. 2010. Sintesis, pencirian dan aktiviti biologi 3-methylbenzyl 2- (6-methyl pyridine-2-ylmethylene) karboditiat hidrazina dan kompleks logam peralihannya. Peralihan Logam Kimia, 35 (7): 871-876. (JIKA: 1.166).

10) Abdullah S, Wendy WY Yeo, Hosseinkhani H, Hosseinkhani M, Masrawa E, Ramasamy R, Rosli R, Rahman SA dan Domb A. Gene dipindahkan ke paru-paru oleh nanoparticle dextran-spermine / kompleks plasmid DNA. Jurnal Bioperubatan dan Bioteknologi, 2010; 2010: 284840. (JIKA: 2.69)

11) Brown CY, Sadlon T, Gargett T, Melville E, Zhang R, Drabsch Y, Ling M, Strathdee CA, Gonda TJ, Barry SC. Kuat, Pengulangan Gen yang Boleh Diperbalikkan Menggunakan Vektor RNA Jarum Rambut Pendek Lentiviral. Hum Gene Ther. 2010; 21 (8): 1-13. (JIKA: 4.829)

12) Hayami S, Yoshimatsu M, Veerakumarasivam A, Unoki M, Iwai Y, Tsunoda T, Bidang HI, Kelly JD, Neal DE, Yamaue H, Ponder BA, Nakamura Y, Hamamoto R. Overexpression daripada demam histone demethylase KDM5B dalam manusia karsinogenesis: penglibatan dalam percambahan sel-sel kanser melalui laluan E2F / RB. Mol kanser. 2010 Mar 13; 9 (1): 59. (JIKA: 3.78)

13) Szarek E, Cheah PS, Schwartz J, Thomas P. 2010. Genetika molekul hipektalamus neuroendocrine yang sedang berkembang. Endokrinologi Molekul dan Selular, 323: 115-123. (JIKA = 3.503)

14) Ling KH, Hewitt CA, Beissbarth T, Hyde L, Banerjee K, Cheah PS, Cannon PZ, Hahn CN, Thomas PQ, Smyth GK, Tan SS, Thomas T dan Scott HS. Rangkaian molekul yang terlibat dalam corticogenesis cerebral tikus dan peraturan spatio-temporal Sox4 dan Sox11 transkrip rasa dan antisense yang diturunkan oleh profil transkrip. Genome Biology, 2009, 10 (10): R104. (JIKA: 6.89)

15) Gagliardi L, Hotu C, Casey G, Braund WJ, Ling KH, Dodd T, Manavis J, Devitt PG, Cutfield R, Rudzki Z, Scott HS dan Torpy DJ. Peka vasopressin keluarga sensitif ACTH-bebas hiperplasia adrenal macronodular (VP-AIMAH): Kajian klinikal dari tiga kaum. Endrokrinologi klinikal, 2009; 70 (6): 883-891. (JIKA: 3.323)

16) Hyde SC *, Pringle IA *, Abdullah S *, et. al. Plasmid bebas CpG memberikan keradangan yang berkurang dan ekspresi gen pulmonari yang berkekalan. Nat Biotechnol, 2009; 26 (5): 549-551. (JIKA: 31.1) Buku Abdullah S, Gill DR, Hyde SC. "Ekspresi transgene dalam saluran udara murine-Strategi untuk memperpanjang tempoh ekspresi transgene menggunakan unsur penebat, ubat anti radang & DNA plasmid nol-CpG" Penerbit: VDM Verlag Dr. Muller (Saarbrucken, Jerman) ISBN 978-3-639- 17757-2

1. Tajuk Penyampaian Kertas (Antarabangsa / tempatan) - 3 tahun lepas

Sebagai Speaker / Speaker Plenary

1) Oktober 2010. Ling KH. Peran baru RNA tanpa kod semasa perkembangan otak. Seminar Neurosains yang dianjurkan oleh Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia.

2) Mei 2010 Ling KH. Sox4 rasa dan novel transkrip antisense semulajadi membentuk dsRNA untuk menghasilkan novel RNA yang mengganggu kecil semasa perkembangan otak. Siri Seminar Kumpulan Faedah RNA, Kumpulan Faedah RNA Australia Selatan, Bilik Kuliah Tingkat 5, Bangunan Molekul dan Sains Hayat, University of Adelaide, Adelaide, Australia.

3) Mac 2011. Cheah PS. Pengenalan kepada Nekropsi Roden dan Penetapan Spesimen. Bengkel Roden Nekropsi dan Bengkel Spesimen. Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia.

4) Oktober 2010. Cheah PS. Peranan 14-3-3ζ dalam penghijrahan neuron hippocampal, pembelajaran spatial, memori dan fungsi tingkah laku. Seminar Neurosains 2010. Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia.

5) Jun 2010. Abdullah S. Gene Therapy 101: The Odyssey Gene. Seminar Tahunan Persatuan Kejuruteraan Tisu Malaysia. Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia.

6) Oktober 2010. Abdullah S. Transgene Silencing di HSCs Mengikuti Penghantaran Lentiviral Gen. Mesyuarat Sains Saintifik Kejuruteraan & Kejuruteraan Tisu Malaysia Ketiga. Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia.

Pembentangan lisan

1) Mei 2011. Ling KH. Peranan rahsia novel RNA bukan lama yang lama di lokus gen Sox4 semasa perkembangan otak. Simposium dan Bengkel Antarabangsa mengenai Genomik Fungsional dan Biologi Struktur 2011, Palm Garden Hotel, IOI Resort Selangor, Malaysia.

2) Oktober 2010 Ling KH. Mentakrifkan peranan rahsia panjang RNA bukan pengekodan semasa perkembangan otak. Simposium Neurosains 2010, Sunway Resort Hotel & Spa, Kuala Lumpur, Malaysia.

3) Disember 2009. Abdullah S. Pengoptimuman pengeluaran lentiviral yang membawa protein pendarfluor hijau dengan penganjur yang berlainan untuk transfeksi sel in vitro ". Persidangan Mikroskopi Elektron 17 Malaysia (EMSM). Shah Alam, Selangor.

Poster

1) Januari 2010. KH Ling, CN Hahn, J Mann, D Adelson, PQ Thomas dan HS Scott. M1181: MiRNA novel yang terlibat dalam perkembangan embrio tetikus. Persidangan Symposia Keystone: RNA Silencing: Mekanisme, Biologi dan Aplikasi di Colorado, Amerika Syarikat.

2) November 2009. KH Ling, CA Hewitt, CN Hahn, PS Cheah, K Banerjee, T Thomas, PQ Thomas dan HS Scott. Analisis fungsional transkrip antisense novel di lokus gen Sox4 semasa kortikogenesis cerebral tetikus. Persatuan Saintifik Persatuan Penyelidikan Perubatan Australia (ASMR), Neurogenetics di Apple Isle, Hotel Grand Canselor, Hobart, Tasmania, Australia.

3) September 2009. KH Ling, CN Hahn, J Raison, J Rayner, T Daish, J Mann, P Thomas, D Adelson dan HS Scott. Penemuan novel mikroRNA yang mungkin melibatkan perkembangan awal otak tikus, pembezaan neuron dan sel stem embrionik. Ekspo Penyelidikan Pasca Siswazah Fakulti Sains Kesihatan 2009, Pusat Wain Kebangsaan, Adelaide, Australia Selatan, Australia.

4) Jun 2009. KH Ling, CN Hahn, J Raison, J Rayner, T Daish, J Mann, P Thomas, D Adelson dan HS Scott. Penemuan novel miRNA dalam otak tetikus yang sedang membangun dengan penjujukan yang mendalam tentang RNA kecil. Persatuan Penyelidikan Perubatan Australia, SA 2009 Pertemuan saintifik, Pusat Konvensyen Adelaide, Adelaide, Australia Selatan, Australia.

5) November 2009. Cheah PS & Paul Thomas. Peranan SOX3 dalam perkembangan cerebellar. Persidangan Saintifik Kebangsaan ASMR ke-48 2009: Neurogenetics di Apple Isle, Tasmania, Australia.

6) Mei 2009. M. Zamanpoor, T. Karuppiah, R. Rosli, M. Yazid, Z. Husain. Analisis kuantitatif DNA janin dalam peredaran ibu dalam kehamilan diabetes mellitus (GDM) kehamilan, Jurnal Eropah Genetik Manusia, Vol. 17: Supp. ms 164. Persatuan Genetik Genetik Eropah di Austria.

7) Jun 2009. K. Thilakavathy. R. Rosli. Pengesanan DNA Pranatal Sindrom Down, Jurnal Eropah Genetik Manusia, Vol. 16: Supp. 2, ms 175. Persatuan Genetik Genetik Eropah di Barcelona.

8) Mei 2009. SC Ngai, R Ramasamy, R Rosli, S Abdullah. Pengoptimuman pengeluaran lentivirus yang tidak aktif dalam generasi ketiga membawa protein neon hijau untuk pemindahan gen in vitro. Persidangan Serantau ke-3 mengenai Perubatan Molekul, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

9) Mei 2009. S Abdullah, Wendy WY Yeo, H Hosseinkhani, IY Farber, R Rosli, SA Rahman dan AJDomb. Nanopartikel Dextran-spermin sebagai vektor pemindahan gen yang berpotensi memberikan tindak balas keradangan yang ringan dalam saluran udara murine. Persidangan Serantau ke-3 mengenai Perubatan Molekul, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

10) Ogos 2009. Ngai Siew Ching, Rajesh Ramasamy, Rozita Rosli, Syahril Abdullah. Lentiviral dengan promoter CMV mengantara tempoh ekspresi transgene yang lebih lama dalam vitro daripada lentiviral dengan promoter UbC. Kongres Genetik Malaysia ke-8, Awana Genting, Pahang, Malaysia.

11) Ogos 2009. Wendy Yeo Wai Yeng, Rajesh Ramasamy, Hossein Hosseinkhani, Abraham J.Domb, Sabariah Abdul Rahman, Rozita Rosli dan Syahril Abdullah. Polikasi dextran-spermine mengantara penyebaran gen berkesan dalam Vitro. Kongres Genetik Malaysia ke-8, Awana Genting, Pahang, Malaysia.

12) Disember 2009. Ngai Siew Ching, Rajesh Ramasamy, Rozita Rosli, Syahril Abdullah. Pembubaran transgene dalam sel stem hematopoietik dikaitkan dengan metilasi DNA dan deacytelation histone. Persidangan Microscopy Asean ke-7, Bali, Indonesia.

13) Disember 2009. Wendy Yeo Wai Yeng, Hossein Hosseinkhani, Abraham J.Domb, Sabariah Abdul Rahman, Rozita Rosli dan Syahril Abdullah. Sistem penyampaian gen berasaskan sperma nanoparticle dextran mengantara penyebaran gen yang berkesan ke dalam saluran udara tikus. Persidangan Antarabangsa mengenai Nanoteknologi, Langkawi, Malaysia.

14) Oktober 2010. Syahril Abdullah, Wendy Yeo Wai Yeng, Rozita Rosli, Sabariah A. Rahman, Abraham J. Domb. Profil Kecekapan dan Keselamatan Transfection Kompleks DNA Spermin / Plasma Dopamen Nanopartikel dalam Paru Mouse. Kongres Tahunan Persatuan Genetik dan Terapi Seluruh Eropah, Milan, Itali.

15) Oktober 2010. Ngai Siew Ching, Rajesh Ramasamy, Rozita Rosli dan Syahril Abdullah. Pencegahan dan pemulihan penyingkiran transgene dalam sel stem hematopoietik yang ditransduksi dengan vektor lentiviral. Kongres Tahunan Persatuan Genetik dan Terapi Seluruh Eropah, Milan, Itali.

16) Disember 2010. Ngai Siew Ching, Rajesh Ramasamy, Rozita Rosli dan Syahril Abdullah. Perbandingan ekspresi transgene dan kecekapan pemindahan gen didorong oleh promotor UbC dan CMV dalam konteks penghantaran gen virus dan virus dalam vitro. Persidangan saintis 19 mengenai masyarakat mikroskop elektron Malaysia. Langkawi, Malaysia.

17) Disember 2010. Low Poh Tee, Lai Mei I, Rozita Rosli dan Syahril Abdullah. Perbandingan kecekapan transduksi menggunakan protein pendarfluor hijau (GFP) dan GFP bebas GFP dalam konteks penghantaran gen lentiviral secara in vitro. Persidangan saintis 19 mengenai masyarakat mikroskop elektron Malaysia. Langkawi, Malaysia.

iii. Pembangunan Modal Insan

1) Penuntut lulus: MSc (12); PhD (8)

2) Semasa: Post-doktorat (2), PhD (14), MSc (14); Pelajar masuk (4).

ANUGERAH

1. Biasiswa pascasiswazah (2009) - MOE
  2. Perak Pingat PRPI (2008) - UPM
  3. Anugerah Sains Cemerlang (2005) - UPM
  4. Pingat Emas, Pameran Penciptaan & Penyelidikan (2002) - UPM

Pemberian Penyelidikan Tersedia (Semasa / Aktif)

Penyelidik

RM169,000
RM 94,000

Jumlah RM 2,492,800

COLLABORATOR PENYELIDIKAN (s)

Universiti Perubatan Antarabangsa, Universiti Monash Malaysia, Universiti Malaya, Institut Genome Malaysia Universiti Pittsburgh, Universiti Perubatan South Carolina, Sekolah Perubatan Harvard, Pusat Fisiologi & Neurosains Integriti Universiti Edinburgh, Pusat Sains Klinik MRC Imperial College, Universiti Montreal , University of Adelaide, Universiti Melbourne, Pusat Kanser Peter Mac Australia, University of California, Universiti Cambridge, Universiti John-Hopkins, Universiti Harvard, Kolej Universiti London, MedSaic Australia, Universiti Kyoto, Universiti Malaya, Hospital Kuala Lumpur, Gen Penyelidikan Perubatan Universiti Oxford, Pusat Perubatan Eksperimen SIngHealth Singapura, Universiti Montpellier, Universiti Sains Malaysia, Universiti Nottingham Malaysia & Imperial College London

Cluster Penyelidikan UPM: Bioteknologi Perubatan
Kata kunci: Genetik, Kanser, Neurobiologi, Stem Cell, Terapi Gen

KEMUDAHAN

1. Makmal Genetik Perubatan yang sedia ada & dilengkapi dengan
  • Pejabat pentadbiran, bilik mesyuarat, bilik kuliah.
  • Kawasan pelajar pascasiswazah (40 calon)
  • Kawasan Makmal Umum
  • Bilik Amplifikasi DNA (dengan mesin termostik dan mesin PCR sebenar-tima)
  • Bilik Elektroforesis / Gel Pengimejan
  • Bilik Manipulasi DNA / RNA
  • Bilik Bacteriologi & Virologi
  • Makmal Budaya Tisu
  • Bilik mikroskopi
  • Bilik Persediaan Kimia
  • Bilik Pensterilan dan Pembersihan
  • Pantry biasa

Selain daripada peralatan makmal standard, kami memperoleh DotScan, mesin analisis penanda permukaan sel, melalui kerjasama kami dengan BioTechCorp Malaysia dan MEDSAIC Australia.

1. Makmal Penyelidikan Sel Stem satelit untuk kegunaan umum, dengan