Jangan Anggap Duduk Belakang Tak Payah Pakai Tali Pinggang Keledar, Jika Kemalangan… | FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN
» ARTIKEL » Jangan Anggap Duduk Belakang Tak Payah Pakai Tali Pinggang Keledar, Jika Kemalangan…

Jangan Anggap Duduk Belakang Tak Payah Pakai Tali Pinggang Keledar, Jika Kemalangan…

 

RENCANA DIKEMASKINI 1 HARI YANG LALU · DITERBITKAN PADA 30 APR 2023 9:04PM

KUALA LUMPUR - Ketika ini ramai perantau akan pulang ke ibu kota selepas menghabiskan cuti Aidilfitri yang panjang bersama keluarga dan sanak saudara di kampung halaman.

Sudah tentu, jarak perjalanan lebih lama berbanding kebiasaannya kerana perlu menempuh kesesakan teruk di jalan raya.

Susulan itu, Pakar Keselamatan Jalan Raya daripada Jabatan Kesihatan Komuniti, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Dr Kulanthayan KC Mani menasihatkan semua pemandu supaya memastikan penumpang tempat duduk belakang menggunakan tali pinggang keledar sebelum memulakan perjalanan.

Menurutnya, penggunaan tali pinggang keledar khususnya di bahagian belakang amat penting kerana dapat mengurangkan risiko kecederaan sebanyak 40 hingga 50 peratus.

“Negara kita sudah ada peraturan mewajibkan penggunaan tali pinggang keledar belakang sejak 2014. Ramai mungkin terlepas pandang dan ada juga yang kurang memberikan tumpuan sebab sudah terbiasa duduk depan baharu pakai.

“Jangan anggap duduk di bahagian belakang kenderaan itu selamat kerana jika berlaku kemalangan, kesan kecederaan boleh menjadi serius dan kebarangkalian tinggi untuk kehilangan nyawa ahli keluarga,” katanya kepada Getaran.

Jelas beliau lagi, penumpang di semua tempat duduk mempunyai risiko kecederaan dan kematian sekiranya tidak menggunakan tali pinggang keledar.

“Ketika ini semua tempat duduk akan digunapakai. Jadi semua tempat duduk ada risiko. Jika penumpang belakang tak pakai, dia akan bukan sahaja membahayakan diri sendiri tapi orang lain.

“Bila berlaku kemalangan, badan boleh bergerak. Dia akan mula melanggar kerusi depan, dash board, stereng dan cermin depan. Sebab itu saya minta pemandu buat semakan, selagi tak pakai jangan mulakan perjalanan,” katanya.

Pada masa sama, Kulanthayan berkata, penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) dalam kenderaan juga amat penting bagi mengurangkan jumlah kematian golongan itu akibat kemalangan.

Tegasnya, pemasangan CRS dengan betul boleh mengurangkan kematian dalam kalangan bayi sebanyak 70 peratus, manakala kanak-kanak berumur setahun hingga empat tahun sebanyak 54 peratus.

“Ia juga dapat mengurangkan kecederaan klinikal bagi kanak-kanak berumur empat hingga tujuh tahun sebanyak 59 peratus.

“Begitupun, pemasangan CRS juga perlu mematuhi garis panduan ditetapkan Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Peraturan 44 dan 129 oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB),” katanya.

Sementara itu, Kulanthayan turut menggesa semua pemandu agar mengurangkan had kelajuan kenderaan masing-masing, terutama ketika orang ramai mula bergerak pulang ke ibu kota.

Katanya, tindakan tersebut boleh mengelak kemalangan daripada berlaku dan mengurangkan risiko kemalangan maut.

“Jika kenderaan dapat kurangkan kelajuan, kita akan dapat kawal kenderaan dengan baik dan jika terjadinya kemalangan pada kelajuan rendah, impak serta risiko untuk berlakunya kematian ataupun kecederaan adalah rendah.

“Keselamatan adalah tanggungjawab bersama dan semua pihak perlu memainkan peranan serta celik ilmu dalam memastikan keselamatan pengguna jalan raya,” katanya.

Berdasarkan statistik kadar kemalangan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada tahun lalu, dilaporkan kemalangan dan kematian jalan raya adalah sebanyak 545,630 kes dan berlaku peningkatan agak serius saban tahun. – Getaran, 30 April 2023

Tarikh Input: 02/05/2023 | Kemaskini: 02/05/2023 | ahmadmustafa

PERKONGSIAN MEDIA

FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03 9769 2300
03 9769 2585
SXEYDAx~